UN PEIX QUE S’HAURIA DE DEIXAR DE MOSSEGAR LA CUA

Segons les últimes xifres proporcionades per RENFE l’estació de Torelló està perdent usuaris malgrat el creixement generalitzat que experimenta la línia Puigcerdà-Barcelona. Tot i que de ben segur hi ha atenuants que poden ajudar a matisar aquestes dades fredes (baixa freqüència horària de trens, torellonencs que agafem el tren a Vic, viatgers sense bitllet, etc.), la qüestió és que a nivell estadístic els usuaris locals baixen i que això pot suposar una amenaça per el nostre municipi.

Torelló, com la majora d’estacions de Vic en amunt, necessita més usuaris i millor servei. És un peix que es mossega la cua i un problema de difícil solució. El servei actual fa que moltes persones s’ho pensin dues vegades abans d’agafar el tren, i alhora, això comporta que els titulars de la línia i les concessionàries utilitzin l’excusa de la baixa demanda per frenar les inversions de millora.

Però hi ha maneres de trencar aquest cercle viciós si es tenen clars els objectius i es creu fermament en el transport públic. I a casa nostra els que ho tenen més clar i els qui s’ho creuen més són la gent de Perquè No ens Fotin el Tren. Aquest col·lectiu en només quatre anys ha aconseguit millores importants i significatives per els usuaris Pescallunes: mantenir el personal a l’estació, incorporar la localitat a la tarifa integrada i fer-nos possible arribar a Barcelona abans de les vuit del matí. Per sort, de moment, semblen tenir corda estona i ara s’han fixat com objectiu atreure més passatgers cap a Torelló.

Fa pocs dies, activistes del grup van mantenir una trobada amb diferents actors polítics garrotxins a l’Ajuntament de la Vall d’en Bas. La reunió va derivar en un acord que es concretarà en forma d’una moció que reivindicarà l’estació de Torelló com a principal enllaç ferroviari entre la Garrotxa i Barcelona. La idea és brillant i alhora senzilla: aprofitar l’enclavament geogràfic i les comunicacions existents per acostar l’àrea metropolitana a la Garrotxa i de pas fer guanyar influència a l’estació de Torelló en el conjunt de la línia R3.

Aquesta oportunitat que s’ha gestat des de la societat civil pot generar beneficis importants a nivell social, econòmic i de sostenibilitat si hi ha implicació política a banda i banda de l’eix. Ara cal que totes les parts treballem per incorporar la Garrotxa a la tarifa integrada, per fer confluir a l’estació de Torelló les línies de bus interurbà provinents de la Garrotxa i d’Osona i perquè la zona d’aparcament prevista a la mateixa estació sigui d’ús exclusiu dels usuaris de tren.

Al costat de les lluites compartides amb la resta de municipis de la línia R3 com pot ser la del desdoblament de la via, cal que des del territori ens fixem objectius propis que donin resposta a les nostres problemàtiques i en les quals puguem influir significativament. Només així aconseguirem revertir unes xifres perverses que a la llarga, si no hi fem res, ens condemnaran per inanició.

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s